kies je producten

In 7 stappen je eigen kledinglijn beginnen

in 7 stappen je eigen kledinglijn beginnen – zo doe je dat!

Een eigen kledinglijn beginnen, maar geen idee waar je mee moet starten?

Labelfree helpt je er graag bij! In dit artikel lees je een uitgebreid stappenplan voor het opstellen van je eigen kledingmerk. Zo weet je zeker dat je goed voorbereid bent!

 

een eigen kledinglijn ontwerpen – de opties

 Door zelf kleding te ontwerpen kun je kleding precies maken zoals jij dat wil. Hiervoor zijn er twee opties, namelijk: een standaardproduct gebruiken of zelf een product ontwerpen. Onderstaand lichten we beide opties aan je toe!

 

1.  Een standaardproduct

Dit is de simpelste optie op het gebied van eigen kleding ontwerpen. Je kiest dan een standaardproduct en kan dit vervolgens verfraaien met een eigen ontwerp print en/of logo. Zo hoef je niet meteen eigen kleding te laten produceren maar maak je gebruik van de voorraad collectie. Klik hier om de voorraadcollectie van Labelfree te bekijken.

 2. Een eigen ontwerp creëren

Wil je wel een eigen ontwerp T-shirt of sweatshirt laten maken dat geheel afwijkt van een standaard voorraad product dan kan dit uiteraard ook en kun je je eigen kleding laten produceren. Welke optie je ook kiest. Je maakt je kleding daarmee uniek en je bepaalt dan ook zelf de prijs!

 

in 7 stappen naar een eigen kledinglijn

 Voordat je je droom collectie kan verwerkelijken, dienen er een aantal stappen gezet te worden. Met deze 7 stappen kun jij een mooie kledinglijn beginnen! Onderstaand zetten we ze overzichtelijk voor je op een rijtje;

stap 1: leg je merk vast

Wat is je merk(naam) en waar staat het voor? Wat wil je uitstralen met je eigen kledingmerk?

stap 2: bepaal je doelgroep

Welke doelgroep koopt straks jouw kledingmerk? Heb je deze doelgroep al benaderd en onderzoek gedaan of ze jouw collectie zouden willen kopen?

stap 3: standaard of custom made?

Zoals reeds in de introductie vermeld kun je gebruik maken van een standaard collectie zonder label en deze voorzien van een originele print en/of andere labels. Hierbij kun je ook denken om eventueel zelf een persmachine aan te schaffen. Hiermee kun je dan zelf je kleding bedrukken. Labelfree kan je helpen bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte persmachine. Wil je niet zelf je eigen kleding bedrukken? Geen probleem! Wij bedrukken voor jou de kleding.

Kies je voor een eigen ontwerp kledingstuk dan heeft de fabrikant een exact voorbeeld/patroon nodig en/of een grafische tekening. Private label producties zijn wel aan bepaalde aantallen gebonden en hebben een langere levertijd dan als je iets uit voorraad zou kopen. Je kunt ook eerst beginnen met een standaardproduct en later overgaan naar een speciale productie. Bij labelfree kunnen wij je helpen met beide opties.

stap 4: productkeuze

Met welk product ga je beginnen? Een T-shirt of een sweater? Natuurlijk heeft dit te maken met je doelgroep en wellicht ook het tijdstip van het jaar. Een warme sweater lanceren in hartje zomer is wellicht niet zo’n goed idee. Kijk ook goed welke kleuren je kiest voor je eigen kledinglijn en hoe ze passen in het modebeeld.

stap 5: ontwerp je logo en neklabel

Indien je een eigen logo ontwerpt denk dan ook aan de verschillende kleuren ondergrond van het textiel waar je het op gaat drukken. Vallen bepaalde kleuren in het logo dan niet weg? Het is belangrijk om een sterk logo te ontwerpen dat goed opvalt op allerlei kleuren ondergrond.

Een neklabel ontwerpen kan daarentegen simpeler zijn. Vaak is dit in één of maximaal twee kleuren.  Bij labelfree leveren we 200 gratis nek labels bij een bestelling van 100 artikelen totaal! De ontwerpen dienen zo scherp mogelijk te worden aangeleverd. Het liefst in een vectorbestand, formats AI, CDR, EPS, PDF (minimaal 300 dpi). Geef ook aan welke kleuren gebruikt moeten worden. Bij labelfree werken we met Pantone(PMS) kleuren. Dit zijn gestandaardiseerde kleuren die overal ter wereld bekend zijn.

stap 6: kies een bedrukkingstechniek

Welke bedrukkingstechniek past het beste bij je kledingcollectie?

Dit hangt af van volgende zaken:

  1. Waar wordt op geprint?  (Bijvoorbeeld katoen, polyester?)
  2. Wat is de kleur van de ondergrond?
  3. Het aantal pantone kleuren
  4. Welke afmeting heeft de print?
  5. Hoe lever je het logo aan? En in welk format?
  6. Wat is de positie van de print?

Aan hand van bovenstaande informatie wordt de beste bedrukkingstechniek gekozen. Hierbij kun je denken aan o.a. de volgende technieken:

  1. Zeefdruk dit is een zeer oude Chinese bedrukkingstechniek . Men spant een nylon stof op een aluminium raamwerk waarbij je eerst een template maakt en via deze de verf ‘erdoorheen’ drukt in de stof. Daarna wordt de print door hitte gefixeerd. De normale printmaat is 40 x 70 cm en bij uitzondering 50 x 70 cm. Deze printtechniek is  vrij bewerkelijk en geschikt voor grotere oplagen en stoffen zoals katoen omdat deze de verf goed kunnen opnemen. De kleding wordt strak gespannen en op een soort carrousel via de template bedrukt.
  2. Transferdruk in oplagen worden losse prints gemaakt die naderhand op de kleding worden gedrukt met een persmachine.  Deze prints worden op voorraad gehouden en naar gelang gebruikt. De prints zijn industrieel wasbaar en geschikt voor allerlei soorten kleding. Vaak worden transfers gebruikt voor bedrijfskleding omdat je daar allerlei soorten kleding mee kan bedrukken. De opdruk ligt iets meer ‘op’ de kleding. We maken ook vlam vertragende transfers en reflextransfers. Ze worden in oplagen gemaakt van bij voorbeeld 50 stuks. Het voordeel is dat je niet meteen 50 kledingstukken hoeft te bedrukken en dus een lagere voorraad hoeft aan te schaffen.
  3. DTG ‘Direct to garment’ direct op de kleding In een digitale printmachine kunnen o.a. T-shirts  bedrukt worden. Deze methode wordt gebruikt voor foto afbeeldingen en/of gedetailleerde grafische ontwerpen. Deze procedure is vooral geschikt voor lagere aantallen en niet al te gecompliceerde kleding zoals T-shirts.
  4. Litho transfer losse prints die offset gedrukt worden op transferpapier en daarna net als bij transfers op de kleding gedrukt. Deze print  verf en lijm is op water gebaseerd en geschikt voor full color afbeeldingen. De kleuren worden in CMYK verdeeld. (Cyan, magenta, yellow , key)
  5. Plottransfer wordt uit folie gesneden en op de kleding geperst. Ideaal als het om kleinere aantallen gaat.
  6. DTF Digitale Print op Transfer papier en daarna net als transfers op de kleding gedrukt. Deze procedure wordt ook in CMYK gedrukt en is zeer geschikt voor allerlei soorten afbeeldingen en logo’s. Ze zijn net als transfers industrieel wasbaar met als grootste verschil dat doordat ze digitaal gedrukt worden ze ook in kleinere aantallen te bestellen zijn.
  7. Borduren Hier wordt rechtstreeks in de kleding geborduurd met een grote keuze aan kleuren. Per borduring kunnen we maximaal 15 kleuren gebruiken van ‘industrieel wasbare’ garen. Borduren is wellicht de meest duurzame bedrukkingstechniek omdat het langer meegaat dan de kleding. Er wordt voor ieder ontwerp een borduurkaart aangemaakt. De opstart is bewerkelijk en kostbaar en voor bepaalde doeleinden met een prachtig resultaat. Bij nabestellingen is de kaart al gemaakt en betaal je in verhouding minder.
  8. Borduur- en weefemblemenàBorduur-en weefemblemen worden of op de kleding gestikt of geperst. Borduurbadges zijn dikker dan weefemblemen. De keuze is heel persoonlijk.

stap 7: productie starten

Klaar om een eigen kledinglijn te maken? Als je een keuze hebt gemaakt voor de kleding en welke bedrukkingstechniek je wilt ontvang je van ons binnen 24 uur een ‘visuele’ offerte voor de kleding en bedrukking. Dit is geheel vrijblijvend!

Bij labelfree hanteren we een speciale samplekorting. Je kunt dan samples opvragen zodat je zelf de kleding kunt testen en wassen.  Daarna bestel je de gewenste aantallen inclusief eventuele decoratie en neklabel. De levertijd hiervoor is ongeveer 2 weken.

Indien je voor een speciale productie kiest maken we eerst ‘pre production samples’. Deze ontvang je binnen 4 weken. Na goedkeuring kan ook hier de productie worden gestart! Dit duurt ongeveer 3-4 maanden.

 

succes met je eigen kledinglijn!

We hopen dat bovenstaande informatie je op weg helpt. Denk ook bij het kiezen van de juiste leverancier dat de kleding en ook de productie voldoet aan bepaalde eisen.

Bij labelfree werken we al jaren uitsluitend met biologisch katoen en voldoet de kleding aan de hoogste normen. Belangrijke certificaten hiervoor zijn o.a. OEKO-TEX, GOTS, en /of OCS.

We werken al 27 jaar met dezelfde producent in Bangladesh. Samen hebben we met deze producent gewerkt aan de allerbeste kwaliteit en de hoogste certificaten verkregen. Onze producent is hiermee een voorbeeld geworden voor andere fabrikanten in het gebied.

Daar zijn we enorm trots op!

Heel veel succes met het opzetten van je eigen kledinglijn!

Team labelfree

www.labelfree.nl

Kies je samples. Welke kleuren?

kies je producten

Bepaal je doelgroep…

zeefdruk

Welke druktechniek? Zeefdruk?

Transferdruk

Welke druktechniek? Transferdruk?

borduren

Welke druktechniek? Borduren?

Jij kan je eigen collectie ontwerpen

Jij kan het!

organic cotton
goede arbeidsomstandigheden, milieuvriendelijk

Onder andere bovenstaande certificaten laten zien dat de productie en de producten voldoen aan hoge standaarden als het gaat om sociaal maatschappelijke standaarden (mens) en milieuvriendelijke producten.(aarde)

[av_textblock textblock_styling_align=” textblock_styling=” textblock_styling_gap=” textblock_styling_mobile=” size=” av-desktop-font-size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-lcvx76la’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]

In 7 stappen je eigen kledinglijn beginnen – zo doe je dat!

Een eigen kledinglijn beginnen, maar geen idee waar je mee moet starten? Labelfree helpt je er graag bij! In dit artikel lees je een uitgebreid stappenplan voor het opstellen van je eigen kledingmerk. Zo weet je zeker dat je goed voorbereid bent!  

Een eigen kledinglijn ontwerpen – de opties

  Door zelf kleding te ontwerpen kun je kleding precies maken zoals jij dat wil. Hiervoor zijn er twee opties, namelijk: een standaardproduct gebruiken of zelf een product ontwerpen. Onderstaand lichten we beide opties aan je toe!  
  1. Een standaardproduct
Dit is de simpelste optie op het gebied van eigen kleding ontwerpen. Je kiest dan een standaardproduct en kan dit vervolgens verfraaien met een eigen ontwerp print en/of logo. Zo hoef je niet meteen eigen kleding te laten produceren maar maak je gebruik van de voorraad collectie. Klik hier om de voorraadcollectie van Labelfree te bekijken.  
  1. Een eigen ontwerp creëren
Wil je wel een eigen ontwerp T-shirt of sweatshirt laten maken dat geheel afwijkt van een standaard voorraad product dan kan dit uiteraard ook en kun je je eigen kleding laten produceren. Welke optie je ook kiest. Je maakt je kleding daarmee uniek en je bepaalt dan ook zelf de prijs!

 

In 7 stappen naar een eigen kledinglijn

  Voordat je je droom collectie kan verwerkelijken, dienen er een aantal stappen gezet te worden. Met deze 7 stappen kun jij een mooie kledinglijn beginnen! Onderstaand zetten we ze overzichtelijk voor je op een rijtje;

stap 1: leg je merk vast

Wat is je merk(naam) en waar staat het voor? Wat wil je uitstralen met je eigen kledingmerk?

stap 2: bepaal je doelgroep

Welke doelgroep koopt straks jouw kledingmerk? Heb je deze doelgroep al benaderd en onderzoek gedaan of ze jouw collectie zouden willen kopen?

stap 3: standaard of custom made?

Zoals reeds in de introductie vermeld kun je gebruik maken van een standaard collectie zonder label en deze voorzien van een originele print en/of andere labels. Hierbij kun je ook denken om eventueel zelf een persmachine aan te schaffen. Hiermee kun je dan zelf je kleding bedrukken. Labelfree kan je helpen bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte persmachine. Wil je niet zelf je eigen kleding bedrukken? Geen probleem! Wij bedrukken voor jou de kleding. Kies je voor een eigen ontwerp kledingstuk dan heeft de fabrikant een exact voorbeeld/patroon nodig en/of een grafische tekening. Private label producties zijn wel aan bepaalde aantallen gebonden en hebben een langere levertijd dan als je iets uit voorraad zou kopen. Je kunt ook eerst beginnen met een standaardproduct en later overgaan naar een speciale productie. Bij labelfree kunnen wij je helpen met beide opties.

stap 4: productkeuze

Met welk product ga je beginnen? Een T-shirt of een sweater? Natuurlijk heeft dit te maken met je doelgroep en wellicht ook het tijdstip van het jaar. Een warme sweater lanceren in hartje zomer is wellicht niet zo’n goed idee. Kijk ook goed welke kleuren je kiest voor je eigen kledinglijn en hoe ze passen in het modebeeld.

stap 5: ontwerp je logo en neklabel

Indien je een eigen logo ontwerpt denk dan ook aan de verschillende kleuren ondergrond van het textiel waar je het op gaat drukken. Vallen bepaalde kleuren in het logo dan niet weg? Het is belangrijk om een sterk logo te ontwerpen dat goed opvalt op allerlei kleuren ondergrond. Een neklabel ontwerpen kan daarentegen simpeler zijn. Vaak is dit in één of maximaal twee kleuren.  Bij labelfree leveren we 200 gratis nek labels bij een bestelling van 100 artikelen totaal! De ontwerpen dienen zo scherp mogelijk te worden aangeleverd. Het liefst in een vectorbestand, formats AI, CDR, EPS, PDF (minimaal 300 dpi). Geef ook aan welke kleuren gebruikt moeten worden. Bij labelfree werken we met Pantone(PMS) kleuren. Dit zijn gestandaardiseerde kleuren die overal ter wereld bekend zijn.

stap 6: kies een bedrukkingstechniek

Welke bedrukkingstechniek past het beste bij je kledingcollectie? Dit hangt af van volgende zaken:
  1. Waar wordt op geprint?  (Bijvoorbeeld katoen, polyester?)
  2. Wat is de kleur van de ondergrond?
  3. Het aantal pantone kleuren
  4. Welke afmeting heeft de print?
  5. Hoe lever je het logo aan? En in welk format?
  6. Wat is de positie van de print?
Aan hand van bovenstaande informatie wordt de beste bedrukkingstechniek gekozen. Hierbij kun je denken aan o.a. de volgende technieken:
  1. Zeefdruk dit is een zeer oude Chinese bedrukkingstechniek . Men spant een nylon stof op een aluminium raamwerk waarbij je eerst een template maakt en via deze de verf ‘erdoorheen’ drukt in de stof. Daarna wordt de print door hitte gefixeerd. De normale printmaat is 40 x 70 cm en bij uitzondering 50 x 70 cm. Deze printtechniek is  vrij bewerkelijk en geschikt voor grotere oplagen en stoffen zoals katoen omdat deze de verf goed kunnen opnemen. De kleding wordt strak gespannen en op een soort carrousel via de template bedrukt.
  2. Transferdruk in oplagen worden losse prints gemaakt die naderhand op de kleding worden gedrukt met een persmachine.  Deze prints worden op voorraad gehouden en naar gelang gebruikt. De prints zijn industrieel wasbaar en geschikt voor allerlei soorten kleding. Vaak worden transfers gebruikt voor bedrijfskleding omdat je daar allerlei soorten kleding mee kan bedrukken. De opdruk ligt iets meer ‘op’ de kleding. We maken ook vlam vertragende transfers en reflextransfers. Ze worden in oplagen gemaakt van bij voorbeeld 50 stuks. Het voordeel is dat je niet meteen 50 kledingstukken hoeft te bedrukken en dus een lagere voorraad hoeft aan te schaffen.
  3. DTG ‘Direct to garment’ direct op de kleding In een digitale printmachine kunnen o.a. T-shirts  bedrukt worden. Deze methode wordt gebruikt voor foto afbeeldingen en/of gedetailleerde grafische ontwerpen. Deze procedure is vooral geschikt voor lagere aantallen en niet al te gecompliceerde kleding zoals T-shirts.
  4. Litho transfer losse prints die offset gedrukt worden op transferpapier en daarna net als bij transfers op de kleding gedrukt. Deze print  verf en lijm is op water gebaseerd en geschikt voor full color afbeeldingen. De kleuren worden in CMYK verdeeld. (Cyan, magenta, yellow , key)
  5. Plottransfer wordt uit folie gesneden en op de kleding geperst. Ideaal als het om kleinere aantallen gaat.
  6. DTF Digitale Print op Transfer papier en daarna net als transfers op de kleding gedrukt. Deze procedure wordt ook in CMYK gedrukt en is zeer geschikt voor allerlei soorten afbeeldingen en logo’s. Ze zijn net als transfers industrieel wasbaar met als grootste verschil dat doordat ze digitaal gedrukt worden ze ook in kleinere aantallen te bestellen zijn.
  7. Borduren Hier wordt rechtstreeks in de kleding geborduurd met een grote keuze aan kleuren. Per borduring kunnen we maximaal 15 kleuren gebruiken van ‘industrieel wasbare’ garen. Borduren is wellicht de meest duurzame bedrukkingstechniek omdat het langer meegaat dan de kleding. Er wordt voor ieder ontwerp een borduurkaart aangemaakt. De opstart is bewerkelijk en kostbaar en voor bepaalde doeleinden met een prachtig resultaat. Bij nabestellingen is de kaart al gemaakt en betaal je in verhouding minder.
  8. Borduur- en weefemblemenàBorduur-en weefemblemen worden of op de kleding gestikt of geperst. Borduurbadges zijn dikker dan weefemblemen. De keuze is heel persoonlijk.

stap 7: productie starten

Klaar om een eigen kledinglijn te maken? Als je een keuze hebt gemaakt voor de kleding en welke bedrukkingstechniek je wilt ontvang je van ons binnen 24 uur een ‘visuele’ offerte voor de kleding en bedrukking. Dit is geheel vrijblijvend! Bij labelfree hanteren we een speciale samplekorting. Je kunt dan samples opvragen zodat je zelf de kleding kunt testen en wassen.  Daarna bestel je de gewenste aantallen inclusief eventuele decoratie en neklabel. De levertijd hiervoor is ongeveer 2 weken. Indien je voor een speciale productie kiest maken we eerst ‘pre production samples’. Deze ontvang je binnen 4 weken. Na goedkeuring kan ook hier de productie worden gestart! Dit duurt ongeveer 3-4 maanden.

Succes met je eigen kledinglijn!

We hopen dat bovenstaande informatie je op weg helpt. Denk ook bij het kiezen van de juiste leverancier dat de kleding en ook de productie voldoet aan bepaalde eisen. Bij labelfree werken we al jaren uitsluitend met biologisch katoen en voldoet de kleding aan de hoogste normen. Belangrijke certificaten hiervoor zijn o.a. OEKO-TEX, GOTS, en /of OCS. We werken al 27 jaar met dezelfde producent in Bangladesh. Samen hebben we met deze producent gewerkt aan de allerbeste kwaliteit en de hoogste certificaten verkregen. Onze producent is hiermee een voorbeeld geworden voor andere fabrikanten in het gebied. Daar zijn we enorm trots op! Heel veel succes met het opzetten van je eigen kledinglijn! Team labelfree www.labelfree.nl kies je productenzeefdruk Kies je samples. Welke kleuren?                    Bepaal je doelgroep…                                            Welke druktechniek? Zeefdruk? Transferdruk            borduren                Jij kan je eigen collectie ontwerpen Welke druktechniek? Transferdruk?                      Welke druktechniek? Borduren?                                                                     Jij kan het! organic cotton goede arbeidsomstandigheden, milieuvriendelijk Onder andere bovenstaande certificaten laten zien dat de productie en de producten voldoen aan hoge standaarden als het gaat om sociaal maatschappelijke standaarden (mens) en milieuvriendelijke producten.(aarde) [/av_textblock]